Saturday, June 6, 2009

Antara Guli dan Rakit 2

Biasanya Imah akan menang dan sesiapa yang nak beli guli dia akan menjualnya dengan harga 5 sen untuk sepuluh biji guli. Dalam satu hari kalau main sampai petang dan ramai budak dari kampung lain datang bermain, Imah akan dapat empat puluh sen hasil jualan guli.



Tiba-tiba Wan Sariah muncul dengan sebilah parang dan sebuah bakul di tangan di depan Imah dan budak-budak bertiga tu. “Imah, jom bawak emak ke Pulau, ambik basikal di bawah rumah tu, cepat!”

Imah agak terperanjat. Satu pusingan permainan lesen guli pun masih belum habis, tetapi dia dikehendaki membuat tugas lain. Ha’ali, Nanak dan Mizi juga terpinga-pinga kerana terpaksa berhenti bermain pada pagi itu. Ketiga-tiga budak itu bersurai dengan muka yang agak kecewa sebab ketua mereka sudah ada tugas lain pula. Satu keistimewaan Imah iaiah dia tak pernah membantah atau menyoal balik apa saja yang disuruh oleh ibunya.

Dalam fikiran Imah sudah terbayang yang dia akan mengayuh basikal dan emak menjadi pemboncengnya. Tempat yang ditujui agak jauh juga lebih dari tiga kilometer jaraknya. Sampai di sana Imah akan menyandarkan basikalnya di tebing sungai. Kemudian diikat basikalnya dengan pelepah pisang kering ke sebatang pokok sebelum dia naik sampan menyeberang sungai untuk sampai ke pulau.

Begitu laju kayuhannya dan kelibat mereka berdua sekejap nampak sekejap hilang di lorong semak dusun durian sepanjang perjalanan menuju pulau. Dalam kayuhan itu, Imah amat terkilan kerana kawan-kawannya terpaksa pulang dengan kecewa dan main guli tertangguh lagi.

Tebing sungai sudah kelihatan. Pulau kelihatan di seberang sana dan hari sudah hampir tinggi. Embun sudah kering. Tetapi air sungai alirnya amat deras, pasang. Warna air yang keruh dan kelihatan bangkar-bangkar buluh dan daun-daun menghanyut. Imah memperlahankan kayuhan, Wan Sariah sedikit terjun dari basikal terus melangkah ke tebing. Sambil berjalan dia mengarah Imah.
“Sorok-sorok sikit basikal tu Imah, jangan nampak dek orang lalu lalang.”

3 comments: