Monday, June 29, 2009

Antara Guli dan Rakit 3

Imah terus mencari sebatang pokok untuk menyandarkan basikalnya. Imah menyentap pelepah pisang kering lantas mengikat kemas palang basikal ke pokok tadi. Wan Sariah berjalan mundar -mandir mencari sesuatu, dengan mukanya agak cemas.
“Allah! Sampan kita dah ambil dek orang!” jeritnya.
Imah tercengang melihat gelagat emaknya. Segera fikirannya teringat pada main guli. Tanpa berfikir terus sahaja Imah menjawab, “Jom lah balik, macamana nak pergi?”

Tanpa menjawab secepat kilat Wan Sariah menuju ke perdu buluh aur dan menebang buluh sebatang demi sebatang. Imah tiba cepat di belakang emaknya dan terus menarik dan menyusun ke tepi batang-batang buluh yang telah ditebang. Wan Sariah dengan nada kecewa berkata, “Terpaksalah kita buat rakit, Imah. Kita kena pergi ke pulau juga. Kalau tak pergi habislah pisang tu diambil orang.”
Imah terus duduk di tepi rumpun buluh sambil melihat apa saja yang dibuat oleh Wan Sariah. Wan Sariah terus pula menebang pokok-pokok kecil sebesar ibu jari kaki, menyisir daunnya dan dipotong sepanjang lebih kurang 5 kaki setiap satu. Ada lapan semuanya. Kemudian Imah melihat emaknya mencari-cari sesuatu dalam semak di situ. Tidak lama kelihatan Wan Sariah keluar dari semak membawa sebeban akar pokok sekentut lalu dicampakkannya ke sebelah batang-batang buluh tadi. Wan Sariah menambah lagi bekalan tali dengan menebang pokok senia lalu menyiat-nyiat kulitnya untuk dijadikan tali. Imah terus berdiam saja tanpa berkata apa-apa kepada emaknya.

Wan Sariah mula menyusun batang-batang buluh dan memotong hujungnya untuk mendapatkan ukuran yang sama setiap satu. Disusun, ditakik untuk menanda tempat-tempat yang terbaik untuk dibuat lubang. Wan Sariah mencucukkan kayu sebesar ibu kaki itu ke lubang yang pertama pada setiap batang buluh, dari yang pertama hingga batang yang ke sebelas semuanya. Kemudian mencucukkan ke lubang yang kedua pada setiap buluh hinggalah ke lubang yang hujung pada setiap sebelas batang buluh itu. Imah melihat emaknya sudah basah kuyup dengan keringat tetapi kerjanya masih separuh siap. Kegigihan emaknya itu menyebabkan Imah sudah terlupa pada kawan-kawannya lantas Imah mengirai akar dan kulit senia tadi untuk memudahkan Wan Sariah mengambilnya untuk mengikat rakit tersebut. Satu demi satu silangan lubang pada buluh dan kayu melintang sebesar ibu kaki itu diikat Wan Sariah dengan kemas sehabis kudratnya. Rakit menjadi semakin kemas dari alu hinggalah ke ekornya.

No comments:

Post a Comment