Tuesday, June 30, 2009

Antara Guli dan Rakit 4

Imah duduk sambil makan pisang rebus yang diambilnya dalam bakul emaknya tadi. Imah melihat sambil fikirannya bergerak terus ke gelanggang guli yang ditinggalkannya tadi. Rasa terkilan tetapi dia bungkam dan kadang-kadang menerawang dengan khayalan sendiri.

Tiba-tiba Wan Sariah berteriak, “Imah! Mari kita pergi.” Rakit sudah tersedia di atas air. Imah terus duduk di atas rakit sambil memegang bakul dan parang. Wan Sariah mula menolak rakit buluh itu dengan galah yang dibuat daripada buluh aur juga. Wan Sariah menggalah menyusuri sungai sejauh hampir 50 meter ke hulu kemudian mengemudi kepala rakit untuk menyeberang sungai yang pasang itu. Dalam keadaan rakit yang hanyut itu dia membetulkan kepala rakit supaya perlahan-lahan dapat menyeberang sungai itu. Rakit terus hanyut dan akhirnya sampai juga ke seberang dan tepat tersangkut pada perdu tebu gajah di tebing pulau itu. Rakit diikat pada akar pokok mempelam yang terjulur di tebing sungai.
Semak dirintis dan Imah menjadi pengikut yang amat setia. Wan Sariah terus menghala ke perdu pisang emas, menebas-nebas dan terus menebangnya. Setandan pisang emas sudah ada di tanah. Kemudian setandan pisang nangka pula. Wan Sariah mencari pula buah kelapa yang luruh, mengupasnya. Empat biji kelapa dikupas kulitnya dan dimasukkan ke dalam bakul. Imah duduk di tepinya sambil mengibas-ngibas nyamuk dan agas.
“Dah siap Imah, mari tolong emak angkat bakul ni. Emak nak angkat pisang ni ke rakit.” Imah menurut saja. Kedua-dua beranak sudah berada di atas rakit buluh, dengan empat biji kelapa dalam bakul, sebilah parang dan dua tandan pisang. Imah duduk, tangan kanan memegang bakul dan parang dan tangan kirinya di atas tandanan pisang.
Wan Sariah menggunakan teknik yang sama juga untuk ke seberang. Dia menyusur ke hulu sungai, dengan kekuatan tangan dan galah buluhnya. Sudah 50 meter rakit ditolak ke hulu. Dilepaskan galah perhan-lahan. Hanya dibetulkan kepala rakit agar menyeberang sungai sambil berhanyut. Akhirnya sampai juga ke seberang. Basikal masih ada di tepi pokok tadi. Tidak hilang. Syukur. Rakit diikat oleh Wan Sariah sambil membaca ayat-ayat yang tak jelas didengari oleh sesiapapun, dan berdoa dalam hatinya supaya rakit itu tidak hilang sebagaimana sampan usangnya.
Dua tandan pisang diikat kemas atas lantin basikal. Wan Sariah bersuara, “Imah, kamu jualkan pisang ni ke kedai Apek. Sementara tu biar emak berjalan balik. Bila dah jual nanti kamu beli beras segantang, ikan masin belanak tiga kupang, minyak nyor tiga kupang. Kamu terus balik ya!” Dengan arahan emaknya itu Imah mengayuh basikal membawa pisang terus ke kedai Apek yang terletak di pekan kecil kampung itu, dua kilometer jaraknya dari pulau.

1 comment:

  1. cik nah pun udah baca.... nampak macam Imah tu nakal benor.... dari kecik pandai mengira...
    ikan masin tu, tukang gorengnye cik nah... dan tukang makan nye Imah... hasil kerja keras imah ke pulau semat tadi....

    hihihi... petang je sambung main balik..gulinye. takde kerja lain..sampai ke senja...

    kalau wan sariah dtg dgn parang lagi waktu senja...bukan la untuk tugas ... untuk nak beduk Imah...

    hahahah...

    toyakkkk dalam tv ni....

    ReplyDelete